De specialist in opleiden

binnen het Sociaal Domein

13 jun 2019 09:00
Amersfoort
4 nov 2019 09:00
Meppel
Kosten €1990 excl. BTW
Inschrijven
Wisselende docenten

Deze opleiding wordt gegeven door professionals uit het werkveld. Dit kunt u merken aan de passie waarmee ze inspirerende verhalen uit de praktijk delen. Juist doordat alle docenten uit de praktijk komen, hebben zij de kracht om uw werksituatie te herkennen en oplossingsgericht mee te denken.

Wij geloven dat het de kwaliteit van onderwijs ten goede komt wanneer onze docent de kennis weet te verbinden met de praktijksituatie. Hiermee bent u verzekerd van cases die ook werkelijk op dit moment spelen in de praktijk.

Als KCC medewerker Sociaal Domein informeert u de burger op het gebied van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. U bent vaak het eerste aanspreekpunt waarbij u tijdens een telefoongesprek achterhaalt waar de behoefte van de burger ligt. Om een goede inschatting te kunnen maken is het van belang dat u beschikt over brede kennis van wet- en regelgeving en dat u beschikt over goede communicatie technieken.

De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is effectieve, praktijkgerichte opleiding, waarin parate kennis en adequate gespreksvoering beide een prominente plaats hebben. U leert de werkvelden in het Sociaal Domein kennen en u leert veel klantvragen op het gebied van het sociaal domein al in het KCC naar tevredenheid af te handelen. Tijdens het telefoongesprek leert u te achterhalen wat de vraag van de burger is, u bent in staat om voorlichting te geven over het proces van aanvraag tot en met beschikking en mogelijke rechtsbescherming.  Dit komt de klanttevredenheid ten goede en bespaart de medewerkers in de backoffice veel tijd.

De opleiding Frontoffice medewerker sluit aan bij de gewenste kennis en vaardigheden van de functies:
• Medewerker Front-Office
• Medewerker Klantcontactcenter (KCC)
• Loketmedeweker sociaal domein.

De opleiding is bedoeld voor zowel beginnend Frontoffice medewerker als ambtenaren die nu al werkzaam zijn als ambtenaar en op zoek zijn naar meer verdieping.

Incompany
Wilt u deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatieem contact met ons op voor meer informatie

Module 1: de Participatiewet

  • Wat is het doel van de Participatiewet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Participatiewet

Module 2: de Wmo

  • Wat is het doel van de Wmo? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Wmo

Module 3: de Jeugdwet

  • Wat is het doel van de Jeugdwet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Jeugdwet

Module 4 : Ziektebeelden
Deze module bestaat uit 2 lesdagen

  • Een verkenning van de meest voorkomende somatische ziektebeelden en de beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)
  • Een verkenning van de meest voorkomende psychiatrische ziektebeelden en beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)

Module 5: Communicatietechnieken

  • Uitleg en gelegenheid vragen te stellen naar aanleiding van de e-learnings
  • Hoe leg en houd ik contact in het telefoongesprek?
  • Hoe houd ik de regie in het gesprek?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste informatie krijg uit het gesprek? We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag
  • Oefenen aan de telefoon!

Module 6: Effectieve communicatie

  • Hoe buig ik weerstand om in samenwerking? Weerstand begrijpen en hanteren. We oefenen dit met praktijk casuïstiek
  • Informatieverstrekking aan de telefoon. Hoe draag ik de juiste informatie over en hoe check ik of de informatie goed is overgekomen? We oefenen dit met praktijk casuïstiek

Module 7: Berichtgeving en casuïstiek

  • Oefenen in de praktijk aan de hand van casuïstiek
  • Hoe zorg ik voor de juiste berichtgeving aan de collega’s in de backoffice?
  • We oefenen met het maken van berichtgeving aan de hand van gevoerde gesprekken

Studiebelasting
De studiebelasting voor deze opleiding is 8 lesdagen. Elke week vindt er één lesdag plaats van 9.00 tot 16.00 uur. Daarnaast is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen om de opleiding met een goed gevolg af te sluiten.

Investering
Voor de volledige opleiding betaalt u €1.990,- excl. BTW. Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Tevens zijn alle studiematerialen inbegrepen, welke bestaan uit een persoonlijke online leeromgeving. Scholingskosten voor een (toekomstig) beroep zijn fiscaal aftrekbaar. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Unieke online leeromgeving
Voor deze opleiding krijgt u toegang tot een unieke online leeromgeving via deze website. In de leeromgeving vindt u lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de hand-outs van de lesdagen. U krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, wordt de lesstof continu geactualiseerd. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. Indien u voor of tijdens de opleiding problemen ondervindt met de leeromgeving kunt u contact met ons opnemen via info @kenniscentrumwmo.nl of 085 – 401 83 62.

Eindopdracht
Tijdens de laatste les vindt er een eindopdracht plaats. Hierbij wordt een praktijksituatie neergezet waarin u als Frontoffice medewerker een cliënt aan de lijn krijgt. Deze cliënt heeft een vraag over het sociaal domein. Een gesprek volgt en na afloop schrijft u kort voor jezelf de belangrijkste zaken op. Elke cursist krijgt een cliënt met een eigen casuïstiek.

Certificering
Wanneer u de opleiding volledig heeft doorlopen en uw eindopdracht met goed gevolg aflegt, ontvangt u een certificaat van Kenniscentrum WMO.

Inschrijven