Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

Opleiding KCC Medewerker Sociaal Domein

Open inschrijving
 2.195,00
8 lesdagen
Divers
Opleiding

Ben jij een uitstekend visitekaartje voor het Sociaal Domein? Volg dan de opleiding KCC medewerker Sociaal Domein. We leren je de benodigde kennis van wet- en regelgeving maar zorgen ook dat je over goede communicatietechnieken beschikt.

Als KCC medewerker Sociaal Domein ben je het eerste aanspreekpunt van burgers met een hulpvraag. Het gaat daarbij om diverse domeinen, dus het is belangrijk om tijdens het telefoongesprek te achterhalen wat de behoefte van de klant is. Om dat te kunnen doen, is het nodig dat je beschikt over kennis van de wet- en regelgeving, maar ook dat je beschikt over goede communicatietechnieken. 

De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is een praktijkgerichte opleiding waarin we aandacht besteden aan zowel kennis als gespreksvoering. Je leert over de werkvelden in het Sociale Domein, zodat je tijdens het telefoongesprek sommige vragen al kunt afhandelen. Ook krijg je voldoende kennis om klanten voor te lichten over het verloop van het proces. Dit bespaart de medewerkers van de backoffice veel tijd en zorgt voor een hogere klanttevredenheid.

De opleiding is bedoeld voor iedereen die graag een frontoffice functie binnen het Sociaal Domein wil uitoefenen. Na het volgen van de opleiding kun je aan de slag als:

  • Frontoffice medewerker
  • Klantcontact medewerker
  • Loketmedewerker Sociaal Domein

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen is een mbo opleiding, of minimaal 1 jaar werkervaring op dit niveau, vereist. De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is een opleiding op mbo niveau.

Doel van de opleiding

Na afloop van de opleiding ken je de basisprincipes van de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet. Je weet de juiste vragen te stellen zodat je kunt bepalen tot welke doelgroep de klant behoort. Je kunt de klant uitleggen hoe de procedure van start tot eind verloopt en zorgt voor een goede verslaglegging voor je collega’s. 

Module 1: de Participatiewet

  • Wat is het doel van de Participatiewet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Participatiewet

Module 2: de Wmo

  • Wat is het doel van de Wmo? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Wmo

Module 3: de Jeugdwet

  • Wat is het doel van de Jeugdwet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Jeugdwet

Module 4 : Ziektebeelden

Deze module bestaat uit 2 lesdagen

  • Een verkenning van de meest voorkomende somatische ziektebeelden en de beperkingen die deze kunnen geven (e-learningmodule)
  • Een verkenning van de meest voorkomende psychiatrische ziektebeelden en beperkingen die deze kunnen geven (e-learningmodule)

Module 5: Communicatietechnieken

  • Uitleg en gelegenheid vragen te stellen naar aanleiding van de e-learnings
  • Hoe leg en houd ik contact in het telefoongesprek?
  • Hoe houd ik de regie in het gesprek?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste informatie krijg uit het gesprek? We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag
  • Oefenen aan de telefoon!

Module 6: Effectieve communicatie

  • Hoe buig ik weerstand om in samenwerking? Weerstand begrijpen en hanteren. We oefenen dit met praktijk casuïstiek
  • Informatieverstrekking aan de telefoon. Hoe draag ik de juiste informatie over en hoe check ik of de informatie goed is overgekomen? We oefenen dit met praktijk casuïstiek

Module 7: Berichtgeving en casuïstiek

  • Oefenen in de praktijk aan de hand van casuïstiek
  • Hoe zorg ik voor de juiste berichtgeving aan de collega’s in de backoffice?
  • We oefenen met het maken van berichtgeving aan de hand van gevoerde gesprekken

Studiebelasting

De opleiding is verdeeld over 8 lesdagen. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen. Daarnaast is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen. 

Investering

De kosten voor de opleiding zijn € 2.195,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Unieke online leeromgeving

Voor de opleiding KCC Medewerker Sociaal Domein krijg je toegang tot onze online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de handouts van de lesdagen. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing

Tijdens de laatste les vindt een eindopdracht plaats. Hierbij wordt een praktijksituatie neergezet waarin je als Frontoffice medewerker een cliënt aan de lijn krijgt. Deze cliënt heeft een vraag over het Sociaal Domein. Na afloop van het gesprek (rollenspel) schrijf je kort voor jezelf de belangrijkste zaken op. Elke cursist krijgt een cliënt met een eigen casuïstiek.

Certificering

Wanneer je de opleiding volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Wat is een open inschrijving?

Bij een open inschrijving heb je de mogelijkheid om een optie te nemen voor deelname aan de opleiding of training waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Zodra er voldoende belangstelling is voor de desbetreffende opleiding of training, wordt deze ingepland.
Vervolgens is het aan jou om te beslissen of je daadwerkelijk wilt deelnemen op de geplande datum en locatie.

 2.195,00

Meer informatie?

Bekijk dan onze studiegids.
Bekijk onze verschillende handboeken

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Effectief Communiceren in de Schuldhulpverlening

Hoe communiceer je effectief en zorg je dat jouw boodschap goed overkomt bij je cliënt? In de training 'effectief communiceren in de schuldhulpverlening' werk je aan het hele communicatieproces. Van de basisgesprekstechnieken tot aan gedragsverandering, aan het eind van de dag heb jij communicatietechnieken op zak die werken!

E-learning Vervoersvoorzieningen

Deze e-learning gaat over verschillende soorten vervoer; een belangrijk werkgebied binnen de Wmo waarbij de eerste voorwaarde is dat je weet onder welke wet welke voorziening valt. Op het gebied van vervoer valt heel veel te weten.

Webinar Actualiteitencollege

Wil jij meer weten over uitspraken die er zijn gedaan in het kader van de Wmo? Volg dan het Webinar ‘Actualiteitencollege’ van het Kenniscentrum Sociaal Domein.