De specialist in opleiden

binnen het Sociaal Domein

Intervisie binnen een Wmo-team deel 3

Door: Jacobien Kleve

Deze blog is een vervolg op mijn eerdere twee blogs over intervisie en deze keer gaat het over positieve intervisie. In de vorige blog beloofde ik al om terug te komen op het inbrengen van positieve vragen in de intervisiebijeenkomst. Dat wil ik nu graag verder uitleggen.

Het klinkt, als je het voor het eerst hoort, misschien wat bijzonder: positieve intervisie. Intervisie is toch altijd positief? Je werkt immers aan oplossingen! Dat klopt. Echter, van positieve intervisie spreken we als de ervaring waarover de werkvraag gaat, zelf positief is. Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: Een goede intervisievraag kan zijn hoe jij kunt omgaan met een klant die tijdens het gesprek boos is op de gemeente en dat naar jou uit. Deze ervaring hoeft niet positief te zijn; je kunt je er zelfs behoorlijk ongemakkelijk bij voelen. Daarnaast nam je je misschien voor de vraag over hoe hiermee om te gaan in te brengen in de volgende intervisiebijeenkomst. Tijdens de behandeling in de intervisie bijeenkomst zoek je naar nieuwe manieren om hiermee om te gaan. Maar stel nu eens voor dat je een boze klant aan tafel had en dat het je juist zo goed gelukt is om met deze klant in gesprek te gaan! Aanvankelijk leek dat niet te kunnen maar het is jou toch gelukt!  De vraag die je dan inbrengt in de intervisiebijeenkomst is dan juist: Hoe is het mij gelukt om een goed gesprek te hebben met de klant, ondanks zijn boosheid? Je kijkt dus naar wat er wel gelukt is!

Van een positieve ervaring kun je namelijk minstens zo veel leren! Tijdens zo’n sessie ga je dan met je collega’s op zoek naar wat het gesprek nu zo geslaagd maakte. Vragen als: “Wat deed je?” En: “Hoe deed je dat?” komen dan aan de orde. Hierdoor krijg je ruimer zicht op je handelen en word je je daarvan bewust. En je vergroot je repertoire van bewust reageren wanneer je in een situatie terecht komt waarbij iemand boos is en zich niet constructief opstelt.

Je vergroot zo je toolkit dus en niet alleen die van jou vaart daar wel bij. Ook je collega’s breiden zo hun repertoire uit!  En omdat je een positieve ervaring ingebracht hebt, vergroot je ook het positieve  gevoel bij jezelf; je zelfvertrouwen! Je groeit dus enorm in je rol als consulent.

Nog een bijkomend voordeel: bij het houden van intervisie op grond van gewone leervragen, ben je in je dagelijkse praktijk wat meer gericht op de dingen die beter kunnen. Alert zijn op die ervaringen die al heel goed zijn  sterken je meteen in je zelfvertrouwen en geven een positief gevoel. Daar heb je meteen plezier van.

Natuurlijk  zijn alle vragen die je wilt inbrengen uitstekend; zolang het maar jouw eigen werkvragen zijn. Een goede mix van vragen maakt dat de intervisie steeds bijdraagt aan jullie deskundigheid en je zelfvertrouwen in het werk!

Uiteraard ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met intervisie! Hoe is het jullie bijvoorbeeld gelukt om afspraken te maken rond intervisie? En wie bewaakt de tijd en de te doorlopen stappen? Daar wil ik het graag over hebben in mijn volgende blog; omdat de praktijk leert dat hier nog wel wat discipline voor nodig is. Ik hoor of lees graag van jullie, ook als je vragen aan me hebt. Deze kun je stellen via [email protected]. Graag tot de volgende keer!